torsdag 2 augusti 2012

Jafaris donuts till farmor

Och där kom doften av hans donuts.
Jafaris.

Precis när spårvagnen skramlar runt hörnet vid Brunnsparken når doften näsan.

Det är då jag oftast blir hungrig igen. Sockrig smörig doft - jag vet. Men ändå.

Funderar på att köpa med mig några till min lilla farmor.

Hon väntar i Värmland på att jag kommer med tåget över dagen.

Nästa vecka ska hon läggas in för strålning och jag hoppas de kan göra henne hel igen.

Min fina sköra lilla farmor.
Som inte orkar äta.
Doktorn säger att det nog är inre ångest.

Det kan man tro efter allt farmor varit med om denna sommaren.

Den som skulle bli fin och varm och smeka hennes kind. Blev hård och kall och brutal.

Jag hittar en avslappningsskiva och en skiva med Hasse & Tage på skivsecondhand som jag köper till farmor.
Hittar rosor i packe och en tidning som också får åka med till farmor.

Jag har tagit med mig nagellack, det som är mest hallonlikt i färgen.

Så kan vi sitta där bredvid varandra i eftermiddag och lyssna på skiva, måla naglar eller bara vila på sängen och titta upp i taket.

Titta på hur ljuset från fönstren kastar skuggor från träden utanför.

Om en stund får jag hålla hennes hand.


2 kommentarer:

  1. Låter som du har en underbar relation med din farmor. Fint!

    SvaraRadera
  2. Det är nog något av min själsfrände. Idag var en fin dag samtidigt som den var vemodig. När jag gav henne slängkyssen genom dörrspringan sa hon med darrande röst att hon var så glad att jag kom. Samtidigt som det glädjer mig gör det mig ont att lämna när hon står kvar.

    SvaraRadera