tisdag 24 juli 2012

Hot in Paris

Han backar säger jag till J.
Mycket riktigt. Bussen framför oss börjar backa på en enkelriktad smal gata mitt i Paris.

Bakom vår Volvo står en rad argsinta Renaulter.

Bussen närmar sig oss och J börjar backa. Någon har parkerat en bil, satt på varningsblinkers och gått iväg. Någon trycker på, vägrar börja backa. J får backa i en 90 graders sväng in på sidogata. Bakom honom ännu en backande bil.

Längre bort bakom oss en större Boulevard som vi ska ut på.

Baklänges.

GPS:en får solsting. Den väljer att paja mitt i Paris av alla ställen.

Den kickar igång och precis när den visar oss pilar i rätt riktning mot hotellet vi söker så dör den igen.

Men J är grym och han klarade det utan att köra ihjäl någon.

Cyklister och MC-förare bara öser på. Slickar bussarnas stötfångare och smeker sig förbi i någon märklig egen fil som de skapar för stunden.

Cyklister utan hjälm som plötsligt dyker upp bakifrån, glider längs bilens sida och in precis framför.
Sandaler på fötterna å baguette under armen.

En man hoppar på ett ben när han korsar vägen. Ett hopp på varje övergångsstreck.

Jag undrar varför? Ticks? Kul?
Han går som vanligt när han kommit över. Som om det var ett rutinjobb att hoppa övergångsställe.

Vi ger oss ut på vandring mot Montmarte och tvåvåningskarusellen som finns vid foten av Sacre Coeur.

Vi går efter kartan, stannar och äter, stannar och dricker.

Det är långt. Det är 30 grader varmt.
T börjar bli trött i benen och J bär på sin knakiga rygg. Men karusellen fick de åka för trettio spänn.

Jag vill minnas att jag någon gång i vintras tänkte - Paris i juli är det så smart det?

Nu har jag svaret - Njäääeee?!

Barnen har minst sagt varit tappra idag i denna medelhavsvärme. Mot kvällen somnade H i vagnen. Vi gick vilse på hemvägen och hamnade på en rätt risig gata.

Ja både flanörerna och gatan själv var risig och vi hade gått så långt att det började skymma.

Summering av dagen: Intryck finns det gott om. Shopping finns det gott om. Hittade en lustig butik där de sålde gamla franska leksaker och prylar från uppköpta lager. Gamla dockögon, trätyper, monster och saker som den kreative kan skapa smycken av.

Den där frågan som förföljt oss om huruvida vi har missat nåt eftersom det varit så folktomt där vi varit är nu besvarad - alla är i Paris.

Även vi.

Imorgon bitti ska jag göra allt som står i min makt för att hitta en sval glugg åt oss i någon park.

Å jag ska visa T Eiffeltornet men helst lite på håll för vi lär inte vara ensamma där heller.

Å så ska jag klä mig svalt och åka Metro istället för att gå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar