måndag 23 juli 2012

Hoppsan i Avallon!

Vi kom ihåg att vi hade ett tvådagars stopp i Avallon påväg mot Paris.

Vi hade bokat ett rum i ett gammalt cementeri. Jag hade glömt bort det stoppet och blev så glad över att vi hade den upplevelsen kvar.

Väl framme möttes vi av ett stort stenhus inbäddat i grönska. En hel park kan man säga. Svalkande träd, pool, perfekta lekställen för barnen.

Det var tyst å stilla mitt ute på den franska landsbygden.

- Hallå?! Bonjour?
Vi sökte efter något tecken på liv. Klev in genom järngrindarna, gick fram till huset där en dörr stod på glänt.

Ropade. Lyssnade.
Inget svar.

Klev in i en makalöst vacker hall med tapeter i kolonialstil. Hallen gränsade till ett stort franskt lantkök med moderna detaljer.

Vi hann viska - oaooow innan vi avbryts av en fransk herre som kommer nerstapplandes, yrvaken eller vilken syssla vi nu hade avbrutit honom ifrån. Håret var trassligt i alla fall.

J sträcker fram handen och letar i huvudet efter franska ord som ska förklara vår närvaro i hans hall.

Mannen bara stirrar på handen och trycker oss framför sig ut på gården igen.

- Det här är privat!

- Oj stammar vi. Det var så tomt så vi...

- Vilka är ni? Familjen Wolf? Familjen ditt familjen datt?!

- Kempe? Piper vi fram.

- No no ingen Kempe. Jag har bara svarat er att vi hade rum.

- Ja och vi sa att vi ville ha det?

- Ja ja men någon deposition fick vi inte.

Då såg vi att de skrivit i vår bekräftelse "I stay at your depos."

....det betydde att vi skulle betalat nåt som vi inte uppfattat.

Sen fortsätter mannen - kan ni inte läsa skyltar?

- Ursäkta men vad menar du, säger jag?

- Det står på grinden att vi börjar jobba fyra här!

- Oj förlåt, på er webb står det incheckning från 14?

Han fnyser åt mig och där någonstans blev hans sagolikt vackra ställe skitfult och även om han snutit fram ett rum ur rockfickan hade jag aldrig stannat hos honom.

Så nu har vi checkat in på ett motell med pool efter vägen. Vi tröstar oss med iskall GT och att detta innebär att vi istället får en extra dag i Paris!

Eftersom inga bilder produceras idag bjuder jag på några bilder av blandad kompott från bland annat Villa Noailles i Hye'res. Ett designcenter numer, uppe på ett berg med makalös utsikt och med en vacker trädgård.

Sen kan jag konstatera att jag är trött på Latte och har gått över till Cappuccino!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar