fredag 27 juli 2012

Åskregn i Marais

I gränden vid Rue de Bretagne faller himlen.

Jag äter min falafel medan tunga stänk möter parasollet.

Kvinnan lagar mat och serverar med sitt barn på armen. Hon vilar i åskregnet. Andas.

Regnet tvättar rutor och bleck och lämnar dammstreck likt randig katt.

Himlen dov över husen,
och molnen lindar in folkets längtande suckar - äntligen lättar värmen från gata och trottoar.

Butiksägare står i sina butiker. Blickar ut genom skyltningen av vackra saker. Väntar på att himlen ska rivas itu. Öppna sig och väta portar och neonskyltar.

Jag ser fina saker jag vill ha men det är för dyrt och jag tar skydd från regnet under balkongerna. Det doftar blött tidningspapper, söt parfym och boulangeri.

Blickar upp i Parishimlen och lägger minnet av Marais gator i min ficka tills nästa gång.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar